Градоначелник Београда Александар Шапић: Моја политика је брига о људима

Нема коментара Share:

01.09.2023.
Моја идеја водиља је била да буџет и средства која се убирају од грађана на што квалитетнији начин вратимо назад. Више од 100 реконструисаних улица, бесплатни вртићи и уџбеници, дупло јефтинији превоз, „Бели” као пријатељ сваког грађанина, само је почетак онога што као градоначелник намеравам да урадим за град, рекао је у интервјуу за Информер градоначелник Београда Александар Шапић.

Александар Шапић је тек нешто више од годину дана градоначелник Београда. Много тога најављеног код некога је можда изазвало неверицу. Али, бесплатни уџбеници за све школарце, бесплатни вртићи, јефтиније карте за градски превоз – демантовали су све „неверне Томе”. 

– Београђани ће од ове јесени, посебно од наредног пролећа видети праве плодове онога што смо радили претходних годину и по дана, јер кад сејете, не можете да жањете после месец дана. Полако почињу да се виде резултати, али о томе ћемо више говорити у периоду испред нас.

Једна од ваших најава када сте постали градоначелник била је обезбеђивање бесплатних уџбеника за ученике у Београду. Данас је 1. септембар, да ли су комплети спремни? 

– Као што сам прошле године и најавио, за све основце и средњошколце обезбедили смо комплете бесплатних уџбеника. Школе ће их делити на идентичан начин као и претходних година, и у то им се нећемо мешати. Најважније је то да смо све уџбенике платили и да родитељи први пут ове године ни за једног школарца, узраста од седам до 19 година, неће морати да плаћају уџбенике, већ ће тај новац моћи да потроше у друге сврхе.

Нисте заборавили ни најмлађе становнике Београда. Од данас су вртићи за све београдске малишане бесплатни, а предшколци ће имати и бесплатне часове енглеског. 

– И то је исто као и за уџбенике. У исто време смо најавили бесплатне вртиће као и уџбенике. Од 1. септембра почиње да важи правило да се рефундира 100 одсто, а не само 80 одсто. Оним родитељима чија деца иду у државне вртиће, њима се ништа не рефундира јер они ништа и не уплаћују, а оним родитељима чија деца иду у приватне вртиће биће рефундирана пуна цена државног вртића. Не можемо да утичемо на цене које приватници преко тога дижу, али замислите колико би онда родитељи плаћали да им нисмо ово обезбедили. Трудићемо се да у периоду пред нама отварамо још државних вртића иако ту имамо посебан проблем, јер немамо запослене. Плате су мале и то је посебна прича о којој ће у будућности и град и држава морати да брину. Најважније је да смо и овде, такође, олакшали кућни буџет свакој просечној београдској породици која има дете предшколског узраста.

Да ли све ове новине градски буџет може да поднесе? 

– То је ствар политике, једне социјалне политике, политике бриге о људима, о којој сам говорио још прошле године када сам дошао на место градоначелника. Буџет је толики колики јесте, ове године смо били на удару због инфлације, читаве кризе и рата у Украјини. Али ствар је одлуке – негде штедите, док на другој страни тај новац прослеђујете Београђанима, а то су деца пре свега. Још док сам био председник општине Нови Београд, моја идеја водиља је била та да буџет и средства која се убирају од грађана на што квалитетнији начин вратимо назад.

И неколико речи о безбедности деце у школама и вртићима, ако је то у ингеренцији Града. 

– На томе смо већ почели да радимо. Наши „Бели” долазе испред школа, вртића и помажу родитељима. У току је пројекат реализације преко стотину комунално-безбедносних станица, о којима ћу посебно говорити, а које ће додатно повећати комунални ред и безбедност у граду. Безбедност постаје тема број један, о чему сам говорио пре годину дана. Зато је Комунална полиција ушла у процес реорганизације и зато ћемо имати станице где ће боравити „Бели” и зато ће они редовно обилазити паркове и школе. Желимо да максимално подигнемо ниво безбедности у Београду, да сви Београђани, а нарочито наша деца буду сигурна и безбедна у свом граду.

По чему се „Бели” разликују од Комуналне полиције? 

– По свему. „Бели”, београдски лични, су све оно што Комунална полиција није била. „Бели” је на терену продужена рука Града, неко ко је на услузи Београђанима и зато „Бели” и јесте позорник, асистент, службеник, али пре свега пријатељ сваком грађанину. Сматрам да раније ни по једном стандарду Комунална полиција није била оно што је мени најважније – на услузи грађанима. Средином маја кренуо је и нови систем наплате градског превоза, практично је остављено цело лето грађанима да се привикну. Сада је доступна апликација, а кренули су и први контролори. 

Да ли систем функционише? 

– До краја септембра изаћи ћемо са егзактним подацима о томе шта смо све урадили на плану јавног превоза и колико су се ствари промениле. Најважније је то да све паре коначно остају Граду Београду, карте су скоро дупло јефтиније, систем плаћања је једноставнији, а возила су чистија и испуњавају боље услове за превоз грађана. На томе ћемо још радити. Сада кад подвучемо линију, видеће се шта смо урадили за само шест месеци, а шта су сви други урадили претходних 15 година. 

Кад смо код превоза, од сада ће се и средњошколци бесплатно возити. 

– Да, средњошколци представљају нову бесплатну категорију коју смо увели. Они су и до сада могли да изваде карту у било којој општини. Од септембра ћемо обићи све средње школе у Београду и сви ученици који не буду имали карту за јавни превоз добиће на лицу места своју персонализовану карту коју ће моћи да користе до завршетка средње школе.

Да ли су и приградске општине у фокусу? 

– До Нове године ћу више пута обићи приградске општине и посебно представити ствари које су за њих урађене. Пуно је тога из капиталног буџета за њих предодређено. Идеја јесте да приградске општине, колико год је то могуће, не заостају за најурбанијим градским срединама.

У претходном периоду сте се доста бавили децом. Шта се дешава са другим осетљивим категоријама становништва? 

– Бавили смо се и децом, и свим угроженим категоријама друштва. Услуге социјалне заштите у Београду су од ове године бесплатне. Чињеница је и да бесплатни уџбеници, бесплатни вртићи, бесплатни базени, пречишћивачи ваздуха, доживотне бесплатне карте за превоз старијих суграђана, јефтиније месечне карте за свих 13 повлашћених категорија, бесплатне карте за средњошколце погађају све категорије друштва, не само децу.

Нешто дуже од годину дана сте градоначелник. Какви су планови за наредних годину дана? 

– Наставићемо да радимо као и до сада. Београђани ће од ове јесени, а посебно од наредног пролећа видети праве плодове онога што смо радили претходних годину и по дана, јер када сејете, не можете да жањете после месец дана. Полако почињу да се виде резултати, али о томе ћемо више говорити у периоду испред нас.

У јуну сте рекли да ће од јесени у свим београдским вртићима и школама бити постављени пречишћивачи ваздуха. Када ће се реализовати ова одлука? 

– Ово је једна новост која је још пре две године била предлог неких опозиционих странака. Анализирали смо је како бисмо видели да ли ју је могуће извести. Дошли смо до тога да можемо да обезбедимо средства. Мислимо да је идеја добра не само због квалитета ваздуха, који у последњих годину дана уопште није тако лош у Београду, него и због разних вируса, посебно у зимским месецима. Очекујемо да када прођу све процедуре набавке, јер говоримо о 20.000 просторија, до краја године ће сви вртићи и школе бити опремљени пречишћивачима ваздуха. То ће такође бити још једна од ствари које родитељи неће морати да плаћају, јер знамо да су масовно желели да се сами организују и купе пречишћиваче ваздуха.

Током лета Београд је био велико градилиште, радило се у бројним улицама. Колико улица је реконструисано и које погодности ће грађани видети од тих радова?

– Погодности су шире, боље и новије улице. Покренули смо многе радове и мислим да то Београђани могу да виде. Само у последња три месеца прошле године реконструисали смо више од 40 улица у Београду. Ове године више од 100 ће бити обновљено. Поштујемо задате рокове, увели смо нову праксу ноћних радова и радова ван шпица, радимо на проширењу булевара у свим деловима града, како бисмо убрзали проток саобраћаја и грађанима олакшали свакодневни живот. Има доста простора где је могуће додати једну или две траке које би практично постале аутономни део улице за возила јавног превоза.

Извор текста и фотографије: www.beograd.rs

Претходна вест

Измене на линијама јавног превоза током манифестације „Награда Београда – Меморијал Мирко Бутулија”

Следећа вест

Градоначелник Шапић: Процес обезбеђивања бесплатних уџбеника није био лак, али је беспрекорно спроведен

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *