01.07.2024.
Добро је што је данас изгласан буџет Београда за 2024, јер закон дозвољава привремено финансирање само два пута по три месеца, што значи да је 1. јула истекао тај рок. Да буџет није данас изгласан, Град Београд не би могао да врши трансфере новца, односно да плаћа своје обавезе, рекао је председник Скупштине Града Београда Никола Никодијевић гостујући у Београдској хроници на РТС-у.
Према Никодијевићевим речима, буџет је пре свега усклађен са чињеницом да је Град био у режиму привременог финансирања.
– Проблем са привременим финансирањем је немогућност повећавања ставки у буџету. Буџет за 2024. годину је конципиран тако да надомести све губитке у првих шест месеци ове године, када смо имали привремено финансирање, како бисмо могли да платимо све обавезе које су настале у првих шест месеци ове године. У септембру нас очекује ребаланс буџета који ће нас „откочити” и омогућити нам да нормално радимо – рекао је Никодијевић.
Говорећи о стању у јавном превозу, председник Скупштине града је рекао да се очекује нова набавка возила за ЈКП „ГСП Београд”.
– Нису у питању само аутобуси већ и трамваји. Наша идеја је да сада наручимо 150 нових аутобуса, као и да до краја године распишемо још један тендер за набавку додатних 150, што би са 100 нових које смо набавили прошле године чинило укупно 400 нових аутобуса. Уз то, започињемо потписивање нових уговора са приватним превозницима којим ћемо их обавезати да набаве нове аутобусе, како би се број нових аутобуса повећао на 700. Будући да су у питању вишегодишњи уговори, као и да приватнике плаћамо по пређеном километру, мислимо да ће имати довољно новца да купе нова возила на лизинг. Дуго година је старост возила представљала велики проблем и због тога је наша политика да већ од следеће године просечна старост возила у ГСП-у не буде већа од неколико година. Смањењем цена карата, које је већ урађено, желимо између осталог да подигнемо ниво наплате карата – истакао је Никодијевић.
Када је реч о највећим тачкама расхода у данас изгласаном буџету, Никодијевић је рекао да је једна од највећих ставки саобраћај и саобраћајна инфраструктура – 53 милијарде динара.
– То се дакле не односи само на јавни превоз већ и на путеве, асфалтирање, семафоризацију, али и на велике пројекте попут завршетка радова на проширењу Булевара патријарха Павла. Такође, буџет који је усвојен предвиђа заиста знатна средства за образовање и дечју заштиту. Београдски вртићи су бесплатни, као што су и уџбеници били прошле године, док ће ове године за свако дете Град исплатити родитељима по 20.000 динара. Ту је и бесплатна школа енглеског језика, а када су образовање и дечја заштита у питању, у буџету је опредељено 45 милијарди динара. Примера ради, прошле године су за исту намену одвојене 33 милијарде динара. Буџетом је предвиђено и више од 17 милијарди динара за београдске општине – додао је Никодијевић.
Будући да је Београд пре неколико дана погодило невреме са великом количином падавина, Никодијевић је подсетио да је Београд усвојио Одлуку о припремама на климатске промене.
– То је веома важно, како бисмо у будућности све нове акте ускладили са тим документом. Количине падавина, које сада често имамо у дану или сату, нису биле актуелне у прошлости, пре деценију, две или три, када је грађена наша комунална инфраструктура. Због тога су „најосетљивија места” у тој инфраструктури ревитализована, а сви који буду градили у будућности мораће да се прилагоде новим правилима. Климатским променама ћемо морати да се прилагођавамо у свим областима, не само у комуналној инфраструктури. Наш Секретаријат за послове одбране, ванредних ситуација и координацију је спреман и верујте да људи који су тамо запослени, као и они у јавним предузећима, у таквим ситуацијама раде 24 сата дневно, како би се санирала штета – нагласио је председник Скупштине града.
Када су у питању капитални пројекти, Никодијевић је изразио наду да ће радови на изградњи нове аутобуске станице бити ускоро завршени.
– Све се то одужило, не кривицом Града Београда, већ многих других фактора, попут већинског пакета акција који није био у власништву Града. Прво ће бити завршен перонски део, као и привремена управна зграда, након чега ће бити изграђена нова станична зграда са више од 15.000 квадрата. Када причамо о изложби „ЕКСПО 2027”, требало би да људи знају да је износ од 17 милијарди евра намењен за 353 инфраструктурна пројекта за целу Србију. Када је Град Београд у питању, велики капитални пројекти подразумевају сарадњу са Владом Србије, јер локална самоуправа никада не може самостално да финансира тако велике инвестиције. Тако је у читавом свету и због тога заједно са Републиком радимо београдски метро. Требало би да Град одигра највећу улогу у реализацији плана шинског система у Београду, који ће железницом повезати све рубне општине са београдским метроом. Очекује нас и градња два тунела – за један је већ потписан уговор, затим Савска и Дунавска тераса – спуштање саобраћаја испод центра града, односно повезивање Новог Београда и Карабурме, а касније и леве обале Дунава. Други тунел требаа да повеже Аду Циганлију и Аутокоманду, што је такође јако важно за функционисање саобраћаја. Очекује нас и завршетак сектора Ц обилазнице око Београда, који подразумева изградњу моста и тунела у Винчи. Од инвестиција које нису ништа мање важне, али нису оволико скупе, издвојио бих изградњу школа и вртића. Тренутно се гради шест вртића које ће похађати 1.600 малишана. Такође, у току је и реконструкција неколико школа, а настављају се радови на изградњи линијског парка. Не би требало заборавити ни регионални водовод Макиш–Младеновац, где се ради пета фаза, а очекујем да ће грађани Врчина ових дана коначно добити нормално водоснабдевање – поручио је Никодијевић.
Извор текста и фотографије: www.beograd.rs