Председница Владе Републике Србије Ана Брнабић изјавила је данас да је циљ Србије да комплетно модернизује железнички саобраћај и да се пругама повеже са свим земљама у региону и ЕУ.
Брнабић, која је на железничкој станици Београд центар–Прокоп, обишла воз „Connecting Europe Express“, чији се долазак поклапа са данашњим одржавањем „Железничког самита Западног Балкана 2021“ у Београду, навела је да су у Србији планирани железнички пројекти чија вредност износи више од шест милијарди евра.
Она је прецизирала да се тренутно ради на потребној документацији и студијама, уз подршку Европске уније и европских финансијских институција, истакавши да је најважнији железнички пројекат брза пруга од Београда до Новог Сада, у коју се улаже више од две милијарде евра.
Премијерка је најавила да ће у железнички Коридор 10 бити инвестирано приближно две милијарде евра, уз подршку ЕУ, ЕИБ и ЕБРД и других европских партнера, и то без дела од Ниша до границе са Северном Македонијом.
Председница Владе је подсетила на то да је Србија од 2014. године, када су почела озбиљна улагања у железницу, у реконструкцију и модернизацију пруга и набавку возова, уложила више од 600 милиона евра.
Она је пожелела добродошлицу партнерима из Европске комисије, Транспортне заједнице, Европске инвестиционе банке (ЕИБ), Европске банке за обнову и развој (ЕБРД) и другима из ЕУ, који нам помажу на изазовном и амбициозном путу – да потпуно реконструишемо и унапредимо нашу железницу.
Премијерка је подвукла да је циљ да српске железнице поставимо као примарни вид транспорта, како путничког, тако и теретног, подсетивши на то да је 2021. у Европској унији година железнице.
Ово је година железнице и у Србији, али и година Зелене агенде, навела је Брнабић и додала да ова два циља иду руку под руку, јер је железнички саобраћај, поред водног, најзеленији вид транспорта.
Брнабић је изразила захвалност ЕУ на помоћи коју пружа Србији и на томе што је наша земља путем Транспортне заједнице постала део трансевропске железничке мреже и ЕУ и пре формалног чланства у Унији.
Премијерка је, одговарајући на питања новинара, рекла да су за нас једнако важна и путна и железничка инфаструктура, као и да је у претходном периоду приоритет било то да се повежу велики градови ауто-путевима.
Према њеним речима, сада могу више да се раде и железнички пројекти, при чему ћемо следеће године имати брзу пругу од Београда до Новог Сада, где ће воз путовати највише пола сата.
Крећемо у изградњу, уз велику подршку и бесповратна средства ЕУ, кроз Инвестициони фонд за Западни Балкан, од чак 700 милиона евра у железнички Коридор 10 од Београда до Ниша, који постаје велико железничко чвориште, рекла је Брнабић.
Према њеним речима, све ће то променити начин на који живимо и биће могуће да, као у напреднијим земљама ЕУ, живите у једном граду, а да радите у другом.
Она је, одговарајући на питање новинара на који начин ће Влада помоћи да Зрењанинци добију пијаћу воду пошто је раскинут уговор са фабриком воде у том граду, навела да се тражи партнер који ће бити у могућности да становницима тог града испоручује пијаћу воду.
Према њеним речима, ове или следеће недеље биће урађена техничка анализа која ће показати шта је све потребно инвестирати у већ изграђену фабрику.
Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Томислав Момировић истакао је да је 2021. година за Европу година железнице, додајући да се то поклапа и са нашим плановима, јер се до краја године очекује завршетак брзе пруге Београд–Нови Сад.
У овој години, како је истакао, Србија је домаћин Железничког самита Западног Балкана на којем ће учествовати министри инфраструктуре из региона, представници ЕУ и академска заједница.
Он је оценио да је то показатељ да регион може да напредује само заједно и уз подршку европских партнера, нагласивши да се читав регион сагласио са тим да је за отворени Балкан, односно да економија и људи циркулишу лако и слободно.
Министар је навео да на том путу има још проблема због дугих процедура на границама, али да то може бити превазиђено уз подршку ЕУ.
Момировић је указао на велики значај железничког саобраћаја јер доприноси климатској неутралности и енергетској ефикасности.
Заменица главног директора за Сектор мобилности и саобраћаја у Европској комисији Маја Бакран Марчић рекла је да се у Београду обележава прослава Европске године железнице.
Она је навела да воз који је јуче стигао у Београд има своју европску турнеју по главним градовима, а његов циљ је да повеже Европу железницом као видом саобраћаја који је климатски неутралан.
Бакран Марчић је похвалила Србију што се последњих година посветила реконструкцији железнице и њену жељу да пругом буде повезана са свим градовима у региону.
Доласком воза воза „Connecting Europe Express“, који је осмишљен од стране ЕК у оквиру Европске године железнице, а који ће прећи континент и Западни Балкан као његов саставни део, означен је почетак Железничког самита у Београду.
Самит организују Транспортна заједница, Европска инвестициона банка (ЕИБ) и Европска банка за обнову и развој (ЕБРД), а домаћин је Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.
Извор текста: Вебсајт Владе Републике Србије